Eastern Waves: Warszawa-Oslo | | | |

pl/en

:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -






Corneliu Dan Georgescu - Et vidi Caelum Novum

: IX 2012
: 57:03



JW Player goes here

"Komponowanie jako kontemplacja muzycznego archetypu" - oto najlepsze streszczenie tego, co o swej muzyce mówi Georgescu, powołując się zresztą na Junga i jego archetypy zbiorowej podświadomości. Sedno i siła tej twórczości nie tkwią w oryginalności ujęcia materiału muzycznego, w kompozytorskich grach i roszadach. Można wręcz powiedzieć, że Georgescu nie komponuje, nie "składa" dźwięków, lecz kontempluje archetypiczne postaci, zwraca się ku podstawowym elementom, czystym pierwiastkom.


Podejście Georgescu opiera się przy tym na idei "zatrzymania czasu", obrazującego "wiekuisty bezruch". W tym sensie przeciwstawne jest zarówno koncepcji czasu liniowego, jak też kołowego (także związanego z jakimś ruchem). Ten rodzaj "bezruchu" nie wynika z zanegowania ruchu sfer i wiecznej krzątaniny świata, lecz z przyjęcia perspektywy wieczności, w której jawią się one jako mgnienia i momenty "wielkiej, spoczywającej całości".

Warto w tym kontekście powołać się na słynny rumuński styk z Orientem, swoiste pokrewieństwo tego dziwnego kraju z Indiami czy Tybetem, które nie jest bynajmniej tylko ekstrawagancką figurą intelektualną. To coś namacalnego, chociażby podczas karpackich wędrówek. A na poczekaniu zestawmy dwie nazwy geograficzne: Riszikesz i Maramuresz - która z nich jest indyjska, a która rumuńska?....