Eastern Waves: Warszawa-Oslo | | | |

pl/en

:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -






Sounding the Body Electric

: 2013
: 57:24 | 46:11



JW Player goes here

Album Sounding the Body Electric to naturalny sojusz producentów zajmujących się archiwami Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia oraz kuratorów wystawy dotyczącej styku technologii i ciała w sztuce lat 60. i 70. Obszar "wspólny" nazywaliśmy roboczo "wczesnym wschodnio-europejskim sound artem", choć chyba nikt z nas nie przywiązywał do tego określenia nadmiernej wagi merytorycznej. Natomiast bez wątpienia wszyscy byliśmy zainteresowani takimi pracami z dźwiękiem, w których postrzegany był on z perspektywy innych dyscyplin sztuki. Pozostawiając film, teatr, taniec i sztukę radiową na inne okazje, skupiliśmy się przede wszystkim na sztukach wizualnych, performensie i architekturze – głównie ze względu na ich konceptualne konotacje. A podążaliśmy za najważniejszymi problemami lat 60.: obiektem i przestrzenią.


Wystawa Dźwięki elektrycznego ciała była w tym obszarze bez wątpienia przełomowa dla polskich odbiorców. Po raz pierwszy historia dźwięku tamtego okresu opowiedziana została z perspektywy innej niż muzykologiczna. O miejscu SEPR w szerokim spektrum sztuki wchodnioeuropejskiej piszą w swych tekstach David Crowley i Daniel Muzyczuk. Dla nas ważniejsza jest perspektywa odwrotna: co mówi o SEPR historia wczesnego wschodnioeuropejskiego sound artu?...

Eksperymenty w SEPR znajdowały spełnienie na taśmie magnetycznej – domkniętym obiekcie prezentującym finalną wizję kompozytorską. W konsekwencji podstawową przestrzenią stawała się, idealna w swym charakterze, stereofoniczna przestrzeń formy muzycznej. Najbardziej jaskrawymi przejawami tej kompozytorskiej schedy jest przestrzelony i nigdy w pełni wykorzystany projekt zmiennej przestrzeni akustycznej Studia autorstwa Oskara Hansena, a także prace Tomasza Sikorskiego nad komponowaniem wybrzmień instrumentów akustycznych, które realizowane były na konsolecie mikserskiej przez Bohdana Mazurka.

My szukaliśmy w historii Studia utworów, które odchodziły od tej dominującej tendencji.

Michał Libera i Michał Mendyk