Eastern Waves: Warszawa-Oslo | | | |

pl/en

:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -






Bohdan Mazurek - Sentinel Hypothesis

: XII 2010
: 73:30 / 54:59



JW Player goes here

Album „Sentinel Hypothesis” poświęcony jednej z najważniejszych postaci Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Związany ze Studiem od 1962, Bohdan Mazurek był początkowo realizatorem nagrań dla innych kompozytorów; z czasem jednak zdecydował się na twórczość kompozytorską zarówno w dziedzinie muzyki ilustracyjnej (m.in. filmowej) jak i autonomicznej. Jego kompozycje charakteryzuje niezwykła dbałość o brzmienie a także słabość do wykorzystywania instrumentów tradycyjnych - nie tyle jako neutralnego czy przypadkowego materiału dla kompozytora muzyki konkretnej, ile materiału, który narzuca mu ograniczenia. Na płycie znajdują się nagrania z lat 1967-1989 ukazujące całe spektrum jego zainteresowań - od klasycznej muzyki elektronicznej po (jak nazwalibyśmy je dziś) nagrania terenowe. Płycie towarzyszy obszerna książeczka z omówieniem kompozycji autorstwa Bolesława Błaszczyka, jednego z najważniejszych badaczy historii Studia a także wieloma komentarzami samego Mazurka.


Seria Polish Radio Experimental Studio jest pierwszym oficjalnym wydawnictwem cyfrowym poświęconym nagraniom zrealizowanym w legendarnym warszawskim Studiu. Założone w 1957 roku przez Józefa Patkowskiego, razem z ośrodkami w Paryżu, Kolonii i Mediolanie, było pierwszą tego typu placówką na świecie. O ile twórcy związani ze Studiami w zachodniej Europie szybko uznani zostali za jednych z najważniejszych w historii muzyki XX wieku, ich polscy koledzy do dziś są niemal nieznani poza wąskim kręgiem specjalistów. Tymczasem, jak zauważa Reinhold Friedl - lider zespołu Zeitkratzer, „artystyczny zamysł ich utworów wydaje się swobodniejszy i nie tak ograniczony ideologią, jak miało to miejsce w przypadku niemieckiej muzyki elektronicznej czy francuskiej muzyki konkretnej. Nie wydaje mi się, żeby którykolwiek muzyk związany z polskim Studiem był ograniczony formułą muzyki elektroakustycznej; ich podejście do komponowania można raczej określić jako naturalne i holistyczne” [patrz: BR ES03]. Między innymi dlatego muzyka ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia może dziś stać się źródłem wyjątkowo świeżego oraz inspirującego spojrzenia na historię muzyki XX wieku.