Eastern Waves: Warszawa-Oslo | | | |

pl/en

:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -






Andrzej Bieżan - Polygamy

: XII 2013
: 45:58 | 47:18



JW Player goes here

Andrzej Bieżan (1945-83) był twórcą na wskroś oryginalnym i kreatywnym. Jego główny środek wyrazu stanowiły kreacja intuitywna oparta o ramowe założenia oraz wyważona improwizacja respektująca proporcje właściwe tradycyjnej narracji.


W ujęciu Bieżana muzyka zapisana to "muzyka o muzyce". Prawdziwa kreacja jest możliwa tylko w chwili obecnej - ani w przeszłości, ani w przyszłości. To działanie w czasie realnym. Powoływanie się na przebytą drogę, nostalgię, czy nawet technologię jest próbą ocalania przeszłości. "Muzyka teraz" powołuje się na teraźniejszość; zastaje grających z całym bagażem ich stanów psychicznych przyniesionych z zewnątrz; zdobyta wcześniej wiedza poddana jest filtracji przez chwilę obecną. Bieżan, którego nazywano purystą improwizacji, uważał poddanie się wibracji danego miejsca oraz czasu za podstawę grania. A samo granie za poszukiwanie tego, co "kryje się poza muzyką". Partytury, które pozostawił, wyrażają próbę porządkowania materiału improwizacji. Układają one materiał w segmenty, podpowiadają przebieg i rozwój, ale pozostają otwarte. W improwizatorskiej praktyce instrumentalnej Bieżan przeciwny był koncepcji transu czy "hibernacji" na rzecz aktywnego uczestnictwa oraz zmienności w procesie.