Eastern Waves: Warszawa-Oslo | Aktualności | O nas | Dystrybucja | Kontakt

pl/en

serie:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -



podobne płyty


Kåre Kolberg: Attitudes

Wydano: X 2014
Czas trwania: 61:54 | 51:58
2CD | 40-str książeczka | digipack

CD 1                          

1. Anne - Imitasjon miljø
2. Anne - Puls
3. Anne - Vemodig
4. Agathe
5. Omgivelser
6. Nova
7. Anonymus

CD 2
1. Emperor’s New Tie
2. Sombre
3. Vitrage
4. Cercare
5. Amore


JW Player goes here

Kåre Kolberg jest pionierem norweskiej muzyki elektroakustycznej i pierwszym norweskim kompozytorem, który przygotował utwór na komputer (w 1973 roku). [….] Podstawowe założenia elektroakustycznych form Kolberga zostały ukształtowane w jego pierwszych pracach powstałych w Szwecji i w Polsce na początku lat 70. Wykorzystywał on w nich technikę kolażu charakteryzującą się łatwo rozpoznawalnymi elementami, które pozwalały znakomicie komunikować się z publicznością. Technikę tę rozwinął później poprzez dodanie większej dawki elektronicznego brzmienia i abstrakcyjnej palety barw.

Jøran Rudi


W Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia Kolberg współpracował z Bohdanem Mazurkiem - wyedukowanym w Niemczech reżyserem dźwięku. Jego pierwsza, ukończona w 1970 roku, warszawska kompozycja to Omgivelser (Wokół nas). Potem powstały jeszcze Til Mozart i himmelen (Do Mozarta w niebie) oraz Nova. Studio zamówiło u niego także utwór zatytułowany Anonymous, która została ukończona w 1972 roku.

[]

Kompozycje Kolberga postrzegane są jako głos w - popularnej w latach 70. i 80. - debacie publicznej na temat kondycji kultury, nie z powodu szczególnej ich polityczności, lecz ze względu na jego postawę i poglądy, ujawniające się zarówno w jego piśmiennictwie i działalności organizatora, jak też w muzyce. Kolberg był zwolennikiem radykalnego odejścia od gatunkowo narzuconych hierarchii, łącząc modernistyczne sympatie artystyczne z oddziaływaniem coraz szerzej dostępnych technologii. Kompozytor czerpał z idei stojących za skojarzeniowym charakterem muzyki konkretnej, w której brzmienia pochodzące z różnorodnych kontekstów i perspektyw zestawiano tak, by rodziły nowe doświadczenia, jednocześnie podważając surowe reguły konstrukcyjne, które dominowały we wczesnej muzyce elektronicznej.

Jøran Rudi





 © Bôłt Records 2013| www.facebook.com/boltnewmusic | statut Fundacji 4.99