|
Cornelius Cardew – The Great Learning
|
: XII 2010 : 75:01 | 69:28 | 64:12 | 63:44
|
Paragraph 1 | |
|
Paragraph 2 | |
|
Paragraph 3 | |
|
Paragraph 4 | |
|
Paragraph 5 | |
|
Paragraph 6 | |
|
Paragraph 7 | |
|
| Z dumą prezentujemy pierwsze kompletne wydanie legendarnego utworu, który Michael Nyman uznał za kamień milowy muzyki XX stulecia i wobec którego po raz pierwszy zastosował termin „minimalizm”. W blisko pięciogodzinnym nagraniu „The Great Learning” webernowski punktualizm, reichowska trance music „obłoki dźwiękowe” Ligetiego oraz echa konceptualnych gier Cage'a współtworzą monumentalne dźwiękowo-teatralne misterium, które z jednej strony ewokuje utraconego ducha archaicznych, plemiennych rytuałów, z drugiej zaś - zapowiada epokę wyzwolonej, eksperymentalnej home-made music XXI stulecia.
|
Cornelius Cardew - jeden z najbardziej wizjonerskich twórców wywrotowych lat 60. - nie pragnął stworzyć summy ani arcydzieła „nowej muzyki”: komponowanej, improwizowanej czy eksperymentalnej. „The Great Learning” stanowi przede wszystkim zrealizowaną utopię sztuki uniwersalnej, egalitarnej i niekonwencjonalnej. Nie przeznaczonej dla sal koncertowych, scen teatralnych, awangardowych galerii czy artystowskich loftów, lecz wykonywanej przez grupę amatorów, zrzeszonych w archaizująco-lewicującej The Scratch Orchestra i przemierzających bezdroża brytyjskiej prowincji w poszukiwaniu autentycznego, emancypacyjnego doświadczenia. Przełomowym, inicjacyjnym doświadczeniem „The Great Learning” stało się dla takich muzycznych wizjonerów, jak Michael Nyman czy Brian Eno.
Cztery dekady od swego powstania kompozycja Corneliusa Cardew pozostaje jednym z najczęściej przywoływanych i naśladowanych arcydzieł kontrkulturowo zorientowanej awangardy. Ale też najbardziej ignorowanych przez rynek sztuki: oficjalnej, popularnej czy niezależnej. Właśnie ze względu na swą idealną i niesłabnącą nieadekwatność wobec ich konwencji oraz standardów.
Nam udało się zrekonstruować oryginalną scenerię i kontekst „The Great Learning”. W dziewiczych plenerach oraz zabytkowych, sakralnych przestrzeniach polskiej Suwalszczyzny spotkali się znawcy twórczości Corneliusa Cardew oraz amatorzy z dziesięciu krajów i trzech kontynentów, by podczas tygodniowych warsztatów wskrzesić ten wyjątkowy rytuał. Dźwiękowy dokument bezprecedensowego wydarzenia przedstawiamy pod postacią czteropłytowego albumu. |
|