Eastern Waves: Warszawa-Oslo | | | |

pl/en

:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -






Witold Szalonek – Medusa

: II 2012
: 47:06



JW Player goes here

Zmysłowość dźwięku, dyscyplina formy, a do tego epicki rozmach i teatralność wykonania - muzyka Witolda Szalonka jest wielowymiarowa i wciąż nie dość dobrze znana. Doceniana przez publiczność i krytyków, nie zyskała dotąd zasłużonego miejsca w życiu koncertowym. Jej znaczenie nie ogranicza się bynajmniej do historii powojennej muzyki polskiej i jej spektakularnego nurtu - sonoryzmu. Zainteresowania muzyczne Witolda Szalonka były o wiele bardziej uniwersalne i brzemienne w skutki dla całej muzyki europejskiej.


Zainteresowanie dźwiękiem w przypadku Witolda Szalonka oznaczało afirmację całej jego fizjologii. Kompozytor zasłynął jako wytrawny znawca zwłaszcza instrumentów dętych, odkrywca tzw. multifoników lub „dźwięków kombinowanych”. Znalazł sposób na rozszczepianie pojedynczego dźwięku - poprzez odpowiedni chwyt i zadęcie - na jego składowe harmoniczne, dzięki czemu na instrumencie melodycznym można grać dwu-, trój-, a nawet czterodźwięki. Systematyczne badał techniczne możliwości instrumentów, odkrywał ich potencjał brzmieniowy i włączył do muzycznego słownika wiele nowych dźwięków.
Tryptyk o Meduzie - mitologicznym stworze o wężowych włosach - to muzyka niemal ilustracyjna. Impulsu dostarczyła Szalonkowi propozycja Piotra Lachmana napisania muzyki do spektaklu teatralnego Jolanty Lothe. Ponieważ czas na to nie pozwalał, Szalonek nie mógł zrealizować zamówienia. Pozostał jednak z frapującym tematem, któremu poświęcił trzy samodzielne utwory.

Produkcja: Bôłt Records oraz Niklas Records (http://www.niklasrecords.com/)