Eastern Waves: Warszawa-Oslo | Aktualności | O nas | Dystrybucja | Kontakt

pl/en

serie:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -



podobne płyty


Sounding the Body Electric

Wydano: 2013
Czas trwania: 57:24 | 46:11
2CD | 32 str. książeczka | digipack

CD1

01. Vladan Radovanović - Głos z głośnika (1975) 4:15 wersja angielska przetłumaczona i przeczytana przez Paula Pignona

02. Szablocs Esztényi i Krzysztof Wodiczko - Same tranzystory (1970/2012) 5:21 wykonawcy: Wim Deca, Nina Fukuoka, Marcelina Gładysiak, Jan Gromski, Iwona Lebioda, Rafał Nicze, Maciej Ożóg, Paweł Wdowicz – radia tranzystorowe

03. Wojciech Bruszewski - Skrzyżowanie (1973/2013) 8:02 rekonstrukcja: Wiktor Skok

04. Kolektywne Działania - Muzyka wewnątrz i na zewnątrz (1984) 7:07 wykonawcy: Andrey Monastyrski, Nikolai Panitkov, Sergei Letov, Georgy Kizevalter, Elena Romanova, Sergei Romashko

05.-08. Eugeniusz Rudnik - Skalary – studium technologiczne (1966) 19:12 Eugeniusz Rudnik

09. Hugh Davies - Shozyg (1964) 12:37 wykonawcy: John Tilbury, Bohdan Mazurek, Eugeniusz Rudnik

CD2

01. Rudolf Komorous - Nagrobek Malewicza (1965) 3:40
02. Arne Nordheim - Ode to Light (Rzeźba) (1968) – miks studyjny 1 10:27
03.-06. Milan Grygar - Rysunki akustyczne (1974) 14:24
07. Arne Nordheim - Ode to Light (Rzeźba) (1968) – miks studyjny 2 17:25


JW Player goes here

Album Sounding the Body Electric to naturalny sojusz producentów zajmujących się archiwami Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia oraz kuratorów wystawy dotyczącej styku technologii i ciała w sztuce lat 60. i 70. Obszar "wspólny" nazywaliśmy roboczo "wczesnym wschodnio-europejskim sound artem", choć chyba nikt z nas nie przywiązywał do tego określenia nadmiernej wagi merytorycznej. Natomiast bez wątpienia wszyscy byliśmy zainteresowani takimi pracami z dźwiękiem, w których postrzegany był on z perspektywy innych dyscyplin sztuki. Pozostawiając film, teatr, taniec i sztukę radiową na inne okazje, skupiliśmy się przede wszystkim na sztukach wizualnych, performensie i architekturze – głównie ze względu na ich konceptualne konotacje. A podążaliśmy za najważniejszymi problemami lat 60.: obiektem i przestrzenią.


Wystawa Dźwięki elektrycznego ciała była w tym obszarze bez wątpienia przełomowa dla polskich odbiorców. Po raz pierwszy historia dźwięku tamtego okresu opowiedziana została z perspektywy innej niż muzykologiczna. O miejscu SEPR w szerokim spektrum sztuki wchodnioeuropejskiej piszą w swych tekstach David Crowley i Daniel Muzyczuk. Dla nas ważniejsza jest perspektywa odwrotna: co mówi o SEPR historia wczesnego wschodnioeuropejskiego sound artu?...

Eksperymenty w SEPR znajdowały spełnienie na taśmie magnetycznej – domkniętym obiekcie prezentującym finalną wizję kompozytorską. W konsekwencji podstawową przestrzenią stawała się, idealna w swym charakterze, stereofoniczna przestrzeń formy muzycznej. Najbardziej jaskrawymi przejawami tej kompozytorskiej schedy jest przestrzelony i nigdy w pełni wykorzystany projekt zmiennej przestrzeni akustycznej Studia autorstwa Oskara Hansena, a także prace Tomasza Sikorskiego nad komponowaniem wybrzmień instrumentów akustycznych, które realizowane były na konsolecie mikserskiej przez Bohdana Mazurka.

My szukaliśmy w historii Studia utworów, które odchodziły od tej dominującej tendencji.

Michał Libera i Michał Mendyk





 © Bôłt Records 2013| www.facebook.com/boltnewmusic | statut Fundacji 4.99