|
V/A PRES Scores
|
Wydano: I 2013 Czas trwania: 54:20 / 66:36 2CD | 28 str. książeczka | digipack
CD1 Realizacja SEPR
01. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową i fortepian solo 12:11 Eugeniusz Rudnik; fortepian - Zygmunt Krauze 02. Włodzimierz Kotoński - Aela 10:40 Eugeniusz Rudnik 03.-06. Bogusław Schaeffer - Symfonia: muzyka elektroniczna 17:30 Bohdan Mazurek 07. Włodzimierz Kotoński - Etiuda na jedno uderzenie w talerz 2:51 Eugeniusz Rudnik 08. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową nr 1 5:50 Eugeniusz Rudnik 09. Krzysztof Penderecki - Psalmus 5:05 Eugeniusz Rudnik
CD2 Zamówienie Bôłt
01. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową i fortepian solo 11:38 Wolfram; fortepian - Philip Zoubek 02. Włodzimierz Kotoński - Aela 10:07 Marion Wörle 03.-06. Bogusław Schaeffer - Symfonia: muzyka elektroniczna 17:36 Thomas Lehn 07. Włodzimierz Kotoński - Etiuda na jedno uderzenie w talerz 2:53 Małe Instrumenty 08. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową nr 17:23 Arszyn & Piotr Kurek 09. Krzysztof Penderecki - Psalmus 16:56 Lionel Marchetti
|
| Na "PRES Scores" znajdują się oryginalne oraz nowe realizacje pięciu z siedmiu opublikowanych w historii Studia partytur. Są to kompozycje Andrzeja Dobrowolskiego, Bogusława Schaeffera i Włodzimierza Kotońskiego "wykonane" w Studiu przez Eugeniusza Rudnika i Bohdana Mazurka a także na zamówienie Bôłt Records przez Lionela Marchettiego, Thomasa Lehna, Philipa Zoubka i Wolframa, Arszyna i Piotra Kurka, Marion Wörle oraz zespół Małe Instrumenty. Partytury te stanowią fascynujący rozdział historii Studia. Nie tylko dlatego, że dają wgląd we wczesne próby zapisania dźwięku elektronicznego, są znakomitym materiałem analitycznym czy ukazują związki między muzyką i grafiką. Przede wszystkim dlatego, że nawet w tych kilku zaledwie opublikowanych partyturach widać doskonale, że bardzo szybko ich użytkowość ustąpiła miejsca eksperymentalności.
|
Dbałość o precyzję komunikatu dla realizatora dźwięku wyraźna we wczesnych partyturach Dobrowolskiego a także "Etiudze naa jedno uderzenie w talerz" Kotońskiego szybko przeobraża się w eksperymenty w komunikacji z owym realizatorem. Już w roku 1964 Bogusław Schaeffer zabiera się za partyturę graficzną, pełną nowych symboli wprawdzie jasno zdefiniowanych przez kompozytora, ale służących jednak w pierwszej kolejności zamarkowaniu zakresu potencjalności, jaka otwiera się przed realizatorem. Sześć lat później twórca pierwszej z partytur, wspomnianej "Etiudy", komponuje utwór, który;ry de facto obywa się bez symboli graficznych. Jest partyturą słowną, która określa najważniejsze zasady tworzenia kolejnych kompozycji tworzących razem rodzinę utworów muzyki elektronicznej zwaną "Aela". Towarzyszy jej wprawdzie 19-stronicowa partytura graficzna, ale jest ona wyłącznie przykładową realizacją. To w tych latach również, nie przez przypadek zapewne, najważniejsi reżyserzy dźwięku w Studiu - Eugeniusz Rudnik i Bohdan Mazurek - zyskująją miano pełnoprawnych kompozytorów, których prace włączane są do archiwum. To wówczas także, dzięki tym kilku partyturom staje się jasne, że wpisane w ich naturę przekazanie części odpowiedzialności za brzmienie utworu wykonawcom jest doskonałym wehikułem idei eksperymentu. Gdzież lepiej realizuje się wszak Cage'owskie przekonanie, że muzyka eksperymentalna to ta, której efektu brzmieniowego kompozytor nie może z góry przewidzieć? Jeśli faktycznie przyjąć jego definicję, to właśnie w tej najbardziej konserwatywnej praktyce Studia - pisaniu partytur - realizuje się także najwyraźniej jego eksperymentalny charakter. Album "PRES Scores" jest poświęcony tej ambiwalencji konserwatyzmu i eksperymentu. Partytury zapisane na papierze są tym, co kompozytor po sobie pozostawia domagając się bądź przynajmniej dopuszczając kolejne realizacje. Partytury eksperymentalne zaś powinny przynajmniej zezwalać na eksperymentalne realizacje. Na albumie znajduje się kilka z nich. |
|