Eastern Waves: Warszawa-Oslo | Aktualności | O nas | Dystrybucja | Kontakt

pl/en

serie:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -



podobne płyty


Robert Piotrowicz, Lukáš Jiřička – Samoobrona

Wydano: 2015
Czas trwania: 29:27
LP

A. Samoobrona 13:53
B. Samoobrona 15:30

Music: Robert Piotrowicz.
Cast direction: Lukáš Jiřička, Robert Piotrowicz.
Adaptation and dramaturgy: Lukáš Jiřička.
Text: Helmut Kajzar.
Actors: Klara Bielawka, Joanna Drozda, Miłogost Reczek.
Master and cut: Rashad Becker at D&M.
Voice recordings: Robert Piotrowicz at Recognition Studio.
Original artwork: Josef Bolf
Layout: Tomek Mirt. Supported by: Academy of Performing Arts, Prague


JW Player goes here

Helmut Kajzar nagrywał napisaną między 1974 a 1975 rokiem Samoobronę. Magiczny manifest trzykrotnie. Raz w radiowym studio i dwa razy w domowych warunkach dokonując przy okazji amatorskiego miksu fragmentów tekstu z rozmowami i innymi prywatnymi hałasami. Wykonania te były autonomicznymi materiałami gotowymi do emisji. Do pewnego stopnia „inscenizacja” Jiřički i Piotrowicza jest jednak bardziej zgodna z duchem oryginału niż jakiekolwiek nagranie autora, czy też nawet, którekolwiek z wykonań tekstu. Zamiast odgrywanego w przestrzeni teatralnej tekstu rozpisanego na kilka głosów otrzymujemy dwukanałową narrację, która może być odtwarzana na domowym sprzęcie.


Sposób powstania kompozycji nie pozwala na zaszeregowanie jej w ramach pojemnego aczkolwiek ograniczonego pojęcia teatru radiowego. Jiřička i Piotrowicz dokonali najpierw radykalnych skrótów w źródłowym tekście. Nagrane następnie głosy nie były jedynie wyreżyserowane. Już na tym poziomie potraktowano je jako materiał muzyczny, określając artykulację, która modelowana była jako baza dla konstruowanych następnie obiektów dźwiękowych. Jednocześnie głos stawał się w ten sposób materiałem pod względem obróbki równym pozostałym strukturom, przewodnim natomiast jeśli chodzi o nić narracyjną. Ze względu na metodę kompozytorską nie sposób jednak analizować głosów w oderwaniu od obiektów dźwiękowych. Co więcej, ponieważ stanowią one również materiał konstrukcyjny, ich los jest podobny do nagrań instrumentalnych, które za pomocą obróbki studyjnej tracą zupełnie związek ze swoimi źródłami. Samoobrona wraca do archeologii metod pracy z elektroakustyką, aby odkryć zupełnie nowe pokłady znaczeń kryjących się w słuchaniu zredukowanym i akuzmatyce.

Daniel Muzyczuk





 © Bôłt Records 2013| www.facebook.com/boltnewmusic | statut Fundacji 4.99