Eastern Waves: Warszawa-Oslo | | | |

pl/en

:
New Music in Eastern Europe Polish Radio Experimental Studio Populista Extras Polish Oldschool Kikazaru Pleasures -... --- .-..- -






V/A - PRES Revisited. Józef Patkowski In Memoriam

: XII 2010
: 43:03 / 54:17



JW Player goes here

Album „PRES revisited” jest pokłosiem koncertu poświęconego Studiu Eksperymentalemu Polskiego Radia, który odbył się 13 grudnia 2009 roku w londyńskim Cafe Oto. Zaprezentowane zostały na nim instrumentalne reinterpretacje muzyki elektronicznej autorstwa legend muzyki improwizowanej, członków AMM, Johna Tilbury oraz Eddiego Prévosta, powracającego po latach do skrzypiec Phila Durranta oraz polskich muzyków młodszego pokolenia - mieszkającego w Kolonii Macieja Śledzieckiego i warszawskiego młodego wiolonczelisty Mikołaja Pałosza (CD2). W swych solowych występach przedstawili oni własne wersje kompozycji ze Studia; w pozostałych - zinterpretowali partytury autorstwa Denisa Kolokola, które powstały na podstawie istniejących nagrań ze Studia. Ich założeniem było wykorzystanie indywidualnego języka instrumentalnego każdego z improwizatorów; języka, który wiele zawdzięcza rozwojowi muzyki elektronicznej. W albumie znajdują się także oryginalne, zremasterowane wersje kompozycji ze Studia, będące równocześnie jednymi z najjaśniejszych punktów w jego historii (CD1).


Seria Polish Radio Experimental Studio jest pierwszym oficjalnym wydawnictwem cyfrowym poświęconym nagraniom zrealizowanym w legendarnym warszawskim Studiu. Założone w 1957 roku przez Józefa Patkowskiego, razem z ośrodkami w Paryżu, Kolonii i Mediolanie, było pierwszą tego typu placówką na świecie. O ile twórcy związani ze Studiami w zachodniej Europie szybko uznani zostali za jednych z najważniejszych w historii muzyki XX wieku, ich polscy koledzy do dziś są niemal nieznani poza wąskim kręgiem specjalistów. Tymczasem, jak zauważa Reinhold Friedl - lider zespołu Zeitkratzer, „artystyczny zamysł ich utworów wydaje się swobodniejszy i nie tak ograniczony ideologią, jak miało to miejsce w przypadku niemieckiej muzyki elektronicznej czy francuskiej muzyki konkretnej. Nie wydaje mi się, żeby którykolwiek muzyk związany z polskim Studiem był ograniczony formułą ťmuzyki elektroakustycznejŤ; ich podejście do komponowania można raczej określić jako naturalne i holistyczne” [patrz: BR ES03]. Między innymi dlatego muzyka ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia może dziś stać się źródłem wyjątkowo świeżego oraz inspirującego spojrzenia na historię muzyki XX wieku.