Studyjne realizacje elektroniczne, preparowanie instrumentów, posługiwanie się taśmą i montażem - te zabiegi poszerzyły swego czasu perspektywy sztuki dźwięku. Ale za pokonywanie „niemożliwości” w muzyce uznać można też realizowanie przez Małe Instrumenty "nieosiągalnych" zestawień brzmieniowych. Inna jednak w każdym z tych przypadków jest orientacja czasowa. W Studiu sięgano po najnowsze technologie i badano sferę dźwięków nieistniejących w tradycji muzycznej. W Małych Instrumentach poszukuję głównie archaizmów, który dziś przynoszą "prawdziwemu dźwiękowi" więcej przestrzeni oraz okazji do funkcjonowania.
A skąd tytuł płyty i utworu - "Kartacz"? Militarna retoryka od dawna wpływała na kierunki rozwoju różnych dziedzin artystycznych. Pisząc te słowa na chwilę przed setną rocznicą wybuchu I wojny światowej, przywołuję metaforę pocisku batalistycznego jako narzędzie pomocne w kształtowaniu struktury utworu muzycznego. Sięgam też po związane z wojną osobliwości akustyczne oraz kolażowo zestawione kwestie z polskich filmów wojennych
Nieprzypadkowym wyborem jest także wprowadzenie cytatów z kompozycji Tomasza Sikorskiego, którego muzyka zawsze była mi bliska: jej eksperymentalny charakter, "słowiański" duch oraz filozoficzna orientacja na nieuchronność upływu czasu.
Paweł Romańczuk, grudzień 2013